wtorek, 5 marca 2013

Pomniki przyrody

„Pomnikami przyrody są pojedyncze twory przyrody żywej i nieożywionej lub ich skupiska o szczególnej wartości przyrodniczej, naukowej, kulturowej, historycznej lub krajobrazowej oraz odznaczające się indywidualnymi cechami, wyróżniającymi je wśród innych tworów, okazałych rozmiarów drzewa, krzewy gatunków rodzimych lub obcych, źródła, wodospady, wywierzyska, skałki, jary, głazy narzutowe oraz jaskinie.”
Tyle mówi definicja zawarta w Art 40.1 Ustawie o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 nr 151 poz. 1220), na mocy której pomniki są powoływane.

Do pomników przyrody mam szczególny stosunek, bo wielokrotnie stanowiły one dla mnie cel terenowych wędrówek. Wielokrotnie zdarzało mi się nagiąć specjalnie trasę, żeby tylko móc po drodze zobaczyć wybitny egzemplarz drzewa czy głazu. Z tych spotkań mam bogatą dokumentację fotograficzną i kolekcję wspomnień, którymi chciałbym podzielić się na tym blogu.
Dlaczego uważam że warto? Bo nie dalej jak wczoraj próbowałem znaleźć w Internecie materiał ilustracyjny pokazujący przykłady pomników przyrody w mojej okolicy i okazało się, że nie jest to łatwe. Mam nadzieję, że popularyzując pomniki zarazem przyczynię się do ich ochrony.




Dęby Rogalińskie - jedne z najbardziej znanych pomnikowych drzew w  Polsce

3 komentarze:

  1. Ja też miałem problem z odnalezieniem informacji o pomnikach przyrody w swojej okolicy i był to powód do założenia bloga. Zapraszam do poczytania o pomnikach z drugiego krańca Polski http://pomniki-przyrody.odskok.pl/

    OdpowiedzUsuń
  2. Pomniki przyrody to bardzo ważne rzeczy i szkoda, że często ludzie ich nie szanują

    OdpowiedzUsuń